Idea kształcenia dwupoziomowego warta jest rozpowszechnienia i stosowania na co dzień w praktyce szkolnej, zwłaszcza że zapwnia optymalny rozwój wszystkim dzieciom.
Z indywidualnych właściwości psychicznych dzieci wynikają różnice w tempie ich pracy, a także w zasobie wiedzy i stopniu jej opanowania. Te różnice powinny być uwzględnione w procesie nauczania. W związku z tym, zastosowałam w swojej pracy dwupoziomowe kształcenie, o którym przeczytałam w książce M. Oryla „Dwupoziomowe nauczania – uczenie się w klasach O-III szkoły podstawowej”. Istota tego nauczania polega na stosowaniu dwóch rodzajów zadań: podstawowych (A) dla wszystkich uczniów i zadań dodatkowych (B), trudniejszych dla tych, którzy wykonali to pierwsze. Np. Zadanie A: Wykonaj wiatraczek z kartonu według przedstawionej instrukcji. Zadanie B: Pomaluj dowolnymi kolorami skrzydełka swojego wiatraka. Nauczanie dwupoziomowe ; - mobilizuje uczniów do pracy, - aktywizuje do nauki wszystkie dzieci w klasie, - zapewnia sukces wszystkim uczniom, - pobudza do podejmowania zadań dodatkowych (B) dzieci mniej zdolne, - wpływa na właściwą dyscyplinę w klasie, eliminuje zamieszanie, - stwarza warunki do nauki uczniom zdolnym, wybitnym, przeciętnym i mało zdolnym. Pragnę przedstawić kilka przykładowych zadań dodatkowych (B), które mam nadzieję pomogą innym nauczycielom w planowaniu zajęć.
Klasa I
EDUKACJA MATEMATYCZNA
1. Oblicz.
2+6=..... 6-2=....... 5+5=.....
5+3=..... 9-3=....... 9+1=......
4+3=..... 10-4=...... 7-7=......
2. Wstaw odpowiednie liczby i znaki.
3....6 9 >.....
8.....7 2 .....
3. Pokoloruj kwadraty na zielony kolor, a prostokąty na czerwony.
1.Wpisz brakujące liczby.
5+ ___ =7 4 + ___ = 8 ___ + 3 = 7
___ - 4 = 6 2 + 7 = ___ 9 - ___ = 10
10 - ___ = 2 ___ - 5 = 0 2 +___ = 8
2. Skreśl pytania, które nie pasują do warunków zadania. Rozwiąż zadanie.
W klasie było kilka kwiatków. Agatka przyniosła do klasy 2 nowe kwiatki w doniczkach. Teraz w sali jest 9 kwiatków. Ile kwiatków przyniosła do klasy Agatka? Ile kwiatków było wcześniej w klasie? Ile kwiatków jest teraz w sali?
Zapisz krótko treść zadania.
....................... ........................... ..........................
Inny sposób rozwiązania:
Odpowiedź:
3. Ułóż pytanie do zadania. Rozwiąż zadanie.
Olek miał 10 kredek. Kilka z nich pożyczył koledze. Zostało mu 6 kredek.
Inny sposób rozwiązania:
Odpowiedź:
1.Wpisz brakujące liczby.
6+ ... =9 5 + ... = 8 ... + 2 = 7
... - 3 = 4 3 + 7 =... 6 - ... = 4
9 - ... = 2 ... - 8 = 1 3+ ... = 7
2. Skreśl pytania, które nie pasują do warunków zadania. Rozwiąż zadanie.
Tomek miał pasek niebieskiego papieru długości 8 cm. Odciął kawałek na oklejenie brzegu obrazka i został mu pasek długości 3 cm. Jakiej długości pasek został Tomkowi? Jakiej długości był pasek Tomka? Jakiej długości pasek odciął?
Zapisz krótko treść zadania.
....................... ........................... ..........................
Inny sposób rozwiązania:
Odpowiedź:
3. Ułóż pytanie do zadania. Rozwiąż zadanie.
Na grządce wyrosło kilka przebiśniegów. 5 kwiatków już się rozwinęło, a 2 jeszcze nie.
Inny sposób rozwiązania:
Odpowiedź:
EDUKACJA PRZYRODNICZA
Podkreśl właściwe odpowiedzi. 1. Które drzewo iglaste jest w Polsce pod ochroną?
· Świerk. · Sosna. · Jodła.
2. Które drzewo iglaste zrzuca szpilki na zimę?
· Jodła. · Modrzew. · Świerk.
3. Liść jakiego drzewa znajduje się na fladze Kanady? · Klonu. · Brzozy. · Lipy.
EDUKACJA MUZYCZNA
Podkreśl właściwe odpowiedzi. 1. Pięciolinia składa się:
a) z pięciu linii
b) czterech linii.
2. Dźwięk SOL leży:
a) na pierwszej linii od dołu
b) na drugiej linii od dołu.
3. Dźwięk MI leży:
a) na pierwszej linii od dołu
b) na drugiej linii od dołu.
4. Pauza ćwierćnutowa to przerwa w muzyce trwająca tyle, co:
a) jedna półnuta
b) jedna ćwierćnuta.
5. Półnuta trwa tyle co:
a) dwie ćwierćnuty
b) dwie ósemki.
EDUKACJA POLONISTYCZNA
1. Wstaw brakującą literę.
....erbata ogr.....d g.....ra .....mura
k....zka apteka..... ksią.....ka .....elikopter
2. Wpisz w puste miejsca „ó” lub „u”.
Kr....l zaprosił na bal krasnol.....dki. Przyszły wszystkie w czerwonych
b....tkach i z ok....larami na nosie. Tańczyły z wiewi....rkami i
wr...blami. Nikt się nie n....dził.
3. Przestaw literki, a otrzymasz wyrazy. Napisz je.
orzem
rzoeł
yrzt
ekrzal
4. Z podanych liter ułóż wyrazy.
ą, b, d .................... i, ę, p, ć ...................
ą, d, b, ł ..................... ą, ł, a, k ...................
i, g, s, ę ................... ą, z, b ....................
5. W miejsce kropek wstaw odpowiednie wyrazy.
Na niebie zaświeciło ...........................
Nad świecą latała ..........
W tym roku .....................przyniósł mi braciszka.
Przez dżunglę szedł wielki ...................
Tatuś ma bibliotekę pełną....................
LEKTURY
Podkreśl właściwe odpowiedzi.
1. Autorką książki „Jacek, Wacek i Pankracek” jest: · Maria Kownacka. · Mira Jaworczakowa. · Danuta Wawiłow.
2.Jak miały na imię siostry Wacka? · Beata i Krysia. · Marysia i Tola. · Magdzia i Kasia.
3.Jak wabił się pies Wacka? · Pucuś. · Reks. · Kleks.
4. Przeczytaj zdania i ponumeruj je zgodnie z kolejnością zdarzeń.
Pani pochwaliła Wojtaszka za to, że jest dobrym kolegą.
Dzieci układały patyczki na lekcji rachunków.
Feluś śmiał się z koleżanki, natomiast Wojtaszek pomógł Stachurce pozbierać rozrzucone patyczki.
Stachurce spadły patyczki na podłogę.
5. Uzupełnij następujące zdania.
....................był wysoki, szczupły, koleżeński i prawdomówny. ....................miał czarne oczy, zadarty nos i lubił zwierzęta. ....................chociaż trochę zarozumiały, umiał przyznać się do winy.
6. Którego z trzech bohaterów książki wybrałbyś na swojego kolegę? Napisz dlaczego.
Klasa II
EDUKACJA MATEMATYCZNA
1. Pod śliwą leżały 3 jabłka. Wiatr strącił z drzewa jeszcze 5 śliwek. Ile śliwek leży pod śliwą?
Obliczenie:
Odpowiedź:..................................................................................
2. Magda dostała 7 gruszek. Zjadła 3 gruszki. Ile gruszek zostało Magdzie? Obliczenie:
Odpowiedź:.....................................................................................
3. Wpisz liczbę albo znak: lub=.
12 ... 15 18 > ... ... 15 10 + 3 ...
6. Mama kupiła 12 kg buraków i 5 kg ogórków. Ile kilogramów ważyły zakupy mamy?
Obliczenie:
Odpowiedź: .....................................................................................
7. Mama kupiła 12 jajek. Do sernika zużyła 8 jajek. Ile jajek zostało?
Obliczenie:
Odpowiedź: ....................................................................................
8. Wpisz liczby.
46+... =49 ......+ 4 = 56 72 + ...= 78 ......+ 2 =63 35 + ...= 39 ......+1 = 84 22+ ...=27 ......+7= 79 51+ ...=55 ......+2 = 25
9. Zapisz i rozwiąż równania według wzoru.
X + 6 =57 x + =38 x + 3 =49
10. W sadzie rosło 46 drzew. Posadzono jeszcze 8 drzew w każdym rzędzie. Ile drzew rośnie teraz w sadzie?
11. Mama kupiła 8 mydeł po 3 zł każde. Dała kasjerce 50 zł. Ile zł reszty otrzymała mama?
12. Tata kupił buty za 68 zł. Dał kasjerce 2 banknoty po 50 zł. Ile złotych reszty otrzymał tata?
13. Basia kupiła 4 paczki herbatników. W każdej paczce było po 6 herbatników. Ile herbatników kupiła Basia?
14. Do pociągu wsiadło 24 pasażerów. Zajęli 4 całe przedziały pierwszej klasy. Ilu pasażerów siedziało w jednym przedziale?
15. Tomek kupił książkę za 12 złotych oraz 4 zeszyty po 6 złotych. Ile Tomek zapłacił za swoje zakupy?
EDUKACJA POLONISTYCZNA
1. Wyróżnij głoski i litery w wyrazach.
Wyrazy Litery Głoski uczeńkolegarzeczciasto u-c-z-e-ń u-cz-e-ń
2. Napisz według podanego wzoru.
mrozy-mróz zachody- chłody- ogrody- sposoby-
3. Wpisz u lub ó.
wsch...d, dr...gi, pi...ro, poł...dnie, kier...nek, obr...t, p...łnoc
4. Uzupełnij brakującymi literami. ź-zi: ...ima, bli...nięta, ...ródło ć-ci: goś..., ...elątko, ła...aty ś-si: ...wierszcz, ...tko, pa...eka
5. Z podanego zdania wypisz czasowniki, rzeczowniki i przymiotniki.
Mała Agatka podziwia obraz olejny.
Czasowniki: Rzeczowniki: Przymiotniki:
Sabina Piechówka
|